Her følger en presentasjon av seminaret om “ALKOHOL-, NARKOTIKA- OG DATASPILLAVHENGIHET” Tyrkiske Organisasjoner i Oslo arrangerte i Pottemakerveien i Oslo i april 2012.
Dataspillavhengighet
Tyrkiske organisasjoner i Oslo
Pottemakerveien 4
Oslo
15.04.12.
Rolf Brumoen
Blå Kors senter
Spill
*Alltid vært vanlig
*For barn og unge : naturlig del av mediehverdag
*Underholdene
* Sosialt ?
*Opplevelse av mestring
*9 av 10 barn mellom 9-16 år spiller mer en 3 timer i uka. (Medietilsynets trygg bruk undersøkelse :2008)
*Gaming
*Gambling
Ulike typer spill
*MMO
*MMOFPS
*MMOSG
*MMORPG
Skytespill
*MMOFPS -Massively Multiplayer Online First Person shooter. (Counter Strike (CS), Battlefield, Call of duty)
Sports/strategi eller sosiale spill
*Second Life
*Entropia
*Habbo Hotell (for yngre)
*Fotball, basket, sykling, golf
Rollespill
*Age of Conan
*Tibia
*Everquest
*Lineage
*Runescape
*World of Warcraft (2008 :62 % 10 mill.)
WOW
Hva frister/lokker barn/ungdom til å spille ?
*Trådløst nettverk hjemme
*Bredbåndtilknytning
*Spilleren selv har sjelden utgifter
*Spillet kan (i starten) gi trygghet og fred i hjemmet
Hva opprettholder spillelyst
*Et forutsigbart oppsett av regler og gjensvar i spillet
*Samarbeid og gjensidig avhengighet spillerne imellom
*Samhandling og kommunikasjon spillerne imellom (chatterom utenfor spillet)
*En døgne rundt –aktivitet i det virituelle samfunnet som gjør at spillet fortsetter selv om spilleren selv er logget av
*Konsentrasjon og koordinasjon på en slik måte at hånd, hjerne og øye samarbeider.
*Spillets krav til mestring står i forhold til spillerens ferdighetsnivå slik at spillerenen til en hver tid opplever mestring
*Lyder og ting du ser som virker belønnende ved hensiktsmessige bevegelser eller trekk.
*Stadig økende belønning (poeng)ved hensiktsmessig bevegelser eller trekk som forsterker ønsket spilleatferd
*Synlig digitalt poengskår på displayet
*Andre spilleres oppmerksomhet og beundring / bifall i konkuranse
Avhengighet eller problem ?
*Problematisk dataspilling er ikke en offisiell diagnose
* Spilleavhengighet (penger) : Hyppige, gjentatte spilleepisoder som dominerer pasientens liv på en måte som skader sosiale, yrkesmessige, materielle eller familiære forhold.
*Problemspilling : Høyfrekvent spilling online som fører til negative konsekvenser i spillerens liv i den virkelige verden uavhengig av spillerens motiv for spilling .
Hva er «farlig» spilling
*Når spillingen brukes som en arena for å mestre problemer som :
*Psykisk uro
*Angst
*Depresjon
*Lav sosial mestring
*Følelsesmessige traumer
*Eller : Svært opptatt av prestasjon, teknikk og følelsesmesssige eller økonomiske gevinster av spillet.
*Tidsbruk ikke nødvendigvis et problem i seg selv
Konsekvenser for problematisk spilling
*Stort fravær fra skole eller jobb eller avbrutt skolegang eller jobb
*Brudd i familietradisjoner/ritualer/vaner
*Krangling og verbal aggresjon i familien, tap av foreldreautoritet
*Fysiske plager som mangel på søvn, dårlig blodsirkulasjon, vekttap, dårlig hygiene, lite opptatt av utseende
*Tap av sosialt nettverk
*Minsket sosial kompetanse
*Minsket interesse for samhandling
Spillesyklus
Regulering av spilling
*Regulering av spilling er nødvendig
*Regulering av online rollespill er mulig
*Regulering øker ønsket atferd på andre områder
Ønsker og behov kan være:
Stillhet i huset etter et bestemt klokkeslett
Å kunne delta i raid til bestemte klokkeslett fordi man vil holde avtaler med gruppen sin
Å ha tid til å utføre andre gjøremål i spillet som å melde fra til andre
Hjelpe til hjemme, rydde rommet, handle, lage mat
Felles måltider
Gå på skole /jobb hver dag
Ikke bli avbrutt i spillingen
Ha en annen fritidsaktivitet
Kunne bruke PC og Internett til andre gjøremål uten at det går ut over avtalt spilletid
1-3 timer hver dag ?
Lengre perioder mot spillefrie dager ?
Kan en samarbeide med foreldrene til barnets venner
Inngå forhandlinger
*Spilletider
*Bidrag i husholdningen
*I forhold til lekser
*Andre aktiviteter
Konsekvenser
*Inndragelse av PC i tre dager
*Plassering av PC i fellesrom i tre dager
*Kortere spilletid
Oppsummering
*Tenk:
*Har barnet mitt det bra ?
*Er spillingen mest for underholdningen eller er det en flukt fra noe ?